Mainoskieli on analyyttisen kieliasiantuntijan näkökulmasta joskus ärsyttävyydessään hyvinkin kiinnostavaa. Lähes jokaisen mainoksen kohdalla tulee ajatus: ”Eihän tuo voi olla totta!”
Toki mainoskielen kuuluukin herättää huomiota ja kiinnostusta kehumalla ja ylistämällä tuotetta tai palvelua, mutta rajansa silti kaikella. Listasin alle neljä ensin mieleeni tullutta harhaanjohtavuutta:
”Katso millä tahansa laitteella”
Monet netin kautta toimivat palvelut houkuttelevat ihmisiä katsomaan televisio-ohjelmia kännykällä, tabletilla, läppärillä jne. On toisaalta ymmärrettävää, että rahaa nielevissä mainoksissa ei ole mahdollista luetella kaikkia laitteita, joilla palvelua voi käyttää. Kehotus ”Katso millä tahansa laitteella!” on kuitenkin täysin yli menevää liioittelua.
Hei, minäpä haluaisin katsoa suosikkisarjani uusimman jakson (vaikkapa jo etukäteen!) tuosta leivänpaahtimen kyljestä ruokaa tehdessäni! Senhän pitäisi mainoksen mukaan olla mahdollista, sillä leivänpaahdinhan lasketaan yleisesti kuuluvaksi ”mihin tahansa laitteisiin”…
”Rajaton käyttö”
Nettiliittymiä myyvät firmat mainostavat ”rajatonta nettiä”, ja on olemassa kännykkäliittymiä, joihin sisältyy ”rajattomasti puheaikaa”. Myös tietynlaisella bussilipulla pystyy matkustamaan ”rajattomasti” esimerkiksi vuorokauden sisällä. Ihanko totta muka?
Vaikka ihminen matkustaisi busseilla vuorokauden ajan taukoamatta, surffailisi netissä koko ajan tai kälättäisi luuriin henkeä vetämättä, matkojen määrällä, nettisurffailulla ja puhelimen käytöllä on silti fyysiset rajansa. Silloin ne eivät missään tapauksessa ole rajattomia.
Oikeampi ilmaus olisi tietysti ”rajoittamaton”: palvelun tai tuotteen tarjoaja ei rajoita käyttömäärää, vaan se on käyttäjän itse päätettävissä. Tuo ”rajattomien” mainosten muutaman kirjaimen virhe olisi mainostajienkin helppo korjata, jos vain viitseliäisyyttä riittäisi… tai jos virhe vain tajuttaisiin.
En nimittäin oikein usko, että suomen kieli olisi vielä ehtinyt muuttua niin radikaalisti, että tuollainen kielenkäyttö olisi jo täysin hyväksyttyä. Korjatkaa kuitenkin, jos olen väärässä.
”Kaikki lasten suosikit”
Netissä on myös palveluja, joista voi katsella lastenohjelmia. Tarjolla on kuulemma ”kaikki lasten suosikit”. Epäilenpä. Lasten suosikkeja lienee nimittäin lähes yhtä paljon kuin lapsiakin.
Kaikki lapset eivät pidä tänään pinnalla olevista angrybirdseistä ja legoninjagoista, vaan suosivat (tosin ehkä osittain vanhempiensa vaikutuksesta) perinteisiä repesorsia ja pekkatöpöhäntiä. Mutta eipä viimeksi mainittuja taida juurikaan noissa palveluissa näkyä…
Toki lapset tyytyvät siihen mitä saavat ja kehittävät olemassa olevasta valikoimasta itselleen uusia suosikkeja, mutta uskon silti, että valikoima olisi kuitenkin erilainen ja huomattavasti laajempi, jos sieltä todellakin löytyisi ”kaikki lasten suosikit”. Mahtaisiko niin isoa valikoimaa edes pystyä tarjoamaan?
”Lähetä kuva ja voita”
Lehdessä on iso otsikko: ”Lähetä kuva parhaasta siivousvälineestäsi ja voita imuri!” No totta ihmeessä lähetän kuvan, jos kerran saan siitä uuden imurin!
Herää vain epäilys, mitenköhän paljon imureita kilpailun järjestäjä joutuu lähettelemään ihmisille, kun mainoksessa selvästi luvataan imurivoitto kuvan lähettäneille. Mainosotsikko ei pidentyisi paljon, vaikka loppu olisikin totuudenmukaisessa muodossa ”voit voittaa imurin”, eikä silloin tulisi luvattua liikoja ja aiheutettua pettymyksiä imuria halajaville kansalaisille.
Eikä tässä ollut kuin muutama esimerkki; ärsyttävän harhaanjohtaviin mainoksiin törmää nykyään lähes joka päivä. Onko teillä muilla joitakin inhokkimainoksia, joiden kieli särähtää korvaan? Jos on, jakakaa ihmeessä niitä kommenteissa!